Aktiviti Terkini

Lawatan Panel Penilai MQA (29 - 30 Julai 2010)

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur di PWTC pada 19 - 28 Mac 2010

Amanat tahun baru dari VC 26 Januari 2010

Majlis menandatangani MoU bersama Mahasarakham University di Uniten Bangi pada 11 Januari 2010.

Retreat di Hotel Emperor Melaka dari 11/12/09 hingga 12/12/09.

Saturday, May 14, 2011

Tuan Belum Layak - Prof. Emeritus Dr. Abdullah Hassan

Saya sering terpaksa berdiplomasi dengan para pelajar yang mahu melanjutkan pengajiannya ke tahap sarjana dan kedoktoran. Ada yang sebenarnya belum layak.

Bagaimana saya tahu?

Mudah saja. Apabila ada yang berura-ura mahu menjadi calon pengajian masters atau Ph.D. datang menemui saya dan tanpa segan sila berkata, "Profesor, saya mahu mengambil Ph.D. tetapi saya belum tahu tajuk tesis!"

Sah, calon ini belum menguasai bidangnya dan tidak pun tahu apa yang mahu dikajinya. Pada tahap pengajian pasca, kita perlu menguasai bidang kita. Apabila kita sudah menguasai bidang kita, ia bermakna kita sudah dapat mengenal pasti sesuatu isu atau perkara yang perlu dikaji.

Bagaimana saya berdiplomasi, hanya berkata "Bacalah buku ini ... bacalah buku itu ..."

Kadang-kadang mereka berkata, "Profesor tahu tesis mana yang saya perlu baca?"

Kata saya, "Jangan baca tesis orang ... bahaya, nanti kita tiru dia ..., lagipun tajuk tesis kita perlu ditentukan oleh kepakaran sendiri, bukan tesis orang. Hmmm!"

Dalam hati saya berkata, "Profesor kangkung mana yang mengajar Si Mamat ini!"


No comments: